Що таке ричтрак?

Ричтрак являють собою вдосконалену конструкцію електричного штабелера і має ряд вигідних привілеїв в порівнянні з Електроштабелер. Використовується на великих складах з висотним штебелірованіем. Висота підйому вил ричтрака досягає 12м, а вантажопідйомність - 2.5т. У цього виду техніки мінімальна втрата вантажопідйомності при максимальній висоті підйому. Ще одне вигідне перевагу річтрака- висунення щогли вперед і назад.

Ричтрак (від англ. Reachtruck - буквально «грузодоставщік») або ретрак відноситься до найскладнішого виду складської вантажопідйомної електроприводної техніки. За технічному пристрою річтрак можна віднести до гібриду вилочного навантажувача і високопідйомні штабелера з висувним вперед пристроєм вантажопідйомні на відстань від 600 до 1200мм. Основними відмітними особливостями такого симбіозу у ричтраков є дуже висока продуктивність (швидкості пересування техніки та підйому вантажу практично в два рази перевищують аналогічні параметри штабелеров), суміщають з економічністю, відмінна маневреність і можливість оснащення колосальною кількістю додаткових опцій. До речі, reach і rich вимовляються по-англійськи однаково, останнє в перекладі позначає «багатий», що дає волю фантазії і дозволяє перевести reachtruck на слух як «функціонально багатий навантажувач».

Ричтраки - пристрої в достатній мірі вузькоспеціалізовані, їх пряме призначення - робота на складах площею не менше 500 кв. метрів з висотою стелажних конструкцій від 4000 до 11500мм і шириною проходу для вантажної техніки яка не дозволяє використовувати звичайний навантажувач. Ричтрак дозволяє оперувати вантажами в міжстелажних просторі не менш 2700мм, тоді як для самого компактного навантажувача потрібно мінімум 3300мм.

Принцип роботи ричтрака можна описати таким чином - машина підвозить вантаж до місця зберігання, піднімає його на необхідну висоту, а установка піддону в комірку, крім проїзду вперед самого ричтрака, відбувається за допомогою висунення каретки вантажопідйомника всередину стелажного простору. Максимально точно поставити або взяти паллету зі стелажа Ричтрак допомагають функції бокового зсуву і нахилу вил. Технічні характеристики ричтраков говорять нам про те, що цей вид техніки здатний піднімати вантажі вагою від 1,3 до 3,5тонн на висоту до 11500мм. При цьому практично всі моделі ричтраков володіють вельми великий залишкової вантажопідйомністю, приміром, вантаж вагою 2,5 тонни річтрак здатний підняти на висоту близько 5000мм. При описаному вище принципі роботи виникає питання про стійкість машини, яка на відміну від навантажувача обумовлена ​​не наявністю противаги, а розташуванням центру тяжіння вантажу між опорними консолями.

Не можна сказати, що поява ричтраков на російському ринку, враховуючи його специфіку, явище випадкове. Навпаки, тенденції росту складів вгору при зберігається дефіциті складських площ дозволяють говорити про закономірності росту популярності такий високоефективної техніки як ричтраки. Висока вартість ричтраков з лишком компенсується високою продуктивністю і досить довгим терміном служби техніки - 10-12лет (при дотриманні правил експлуатації та регулярному технічному обслуговуванні). Конструктивні особливості ричтраков обумовлені необхідністю вирішення наступних завдань - забезпечення високого рівня продуктивності при мінімальних витратах на експлуатацію, безпеку і ергономіка робочого місця оператора. Реалізація поставлених завдань відбувається за рахунок чіткого дотримання високого рівня експлуатаційних характеристик вузлів і агрегатів ричтрака.

Розглянемо найбільш загальні моменти.

  • Конструкція жорсткого і міцного шасі ричтрака забезпечує машині високу маневреність і стійкість, підтримує високу залишкову вантажопідйомність при підйомах вантажу на максимальну висоту, надає легкий доступ до вузлів машини і швидку заміну батареї.
  • Щогла ричтрака повинна мати такими функціями - бічний зсув і нахил вил, автоматичне уповільнення висунення і підйому каретки в крайніх нижньому і верхньому положеннях вил, що забезпечує точну і безпечну роботу з вантажами. Конструкція щогли ричтрака покликана мінімізувати її коливання при підйомі вантажу на велику висоту, а також забезпечувати максимальний огляд оператором робочої зони. Як і на шасі, на щоглі ричтрака лежить частка відповідальності за залишкову вантажопідйомність.
  • В Ричтрак тяговий двигун і двигун для гідромоторів, як правило, асинхронні, що забезпечує високу продуктивність у всіх режимах навантаження і низькі експлуатаційні витрати, швидкий і плавний розгін машини до максимальної швидкості (14 км / ч) і можливість вибору необхідного режиму пересування.
  • Гідравлічна система ричтрака повинна надавати широкий спектр номінальної вантажопідйомності і оснащуватися системою амортизації, що впливає на швидкий і точний відгук на команди оператора і, безсумнівно, є одним із факторів забезпечення безпеки роботи. До тих же факторів можна віднести наявність в Ричтрак функції самодиагностирования і автоматичного виключення живлення, датчика присутності оператора та пристрої безпеки нейтрального положення.
  • Кабіна ричтрака створена таким чином, щоб оператор мав повний огляд робочої зони і легкий доступ до всіх систем управління, не втомлювався під час роботи і був захищений від можливих падінь вантажу і зіткнень з іншою технікою або стелажами.
  • Рульове управління ричтрака, як і рульове управління на будь-якій техніці, вирішує задачу легкого маневрування в процесі руху, на всіх сучасних моделях присутній електронна система автоматичного регулювання чутливості до повороту кермового колеса в залежності від того, як швидко рухається машина.
  • Базові параметри системи електроніки ричтрака - крайня ступінь надійності і можливість твори максимальної кількості налаштувань інших систем машини з метою адаптації до певного виду виконуваних робіт.
  • Гальмівна система ричтрака крім основного призначення - гальмувати, виконує задачу по рекуперації енергії, іншими словами поверненням енергії в батарею, що дає Ричтрак можливість проводити більш довгий час в роботі без перерви на підзарядку.
  • Reach truck - чудо складаний техніки

    У всьому світі все більш інтенсивно використовують Внутрішньоскладські навантажувальну техніку для штабелювання вантажів. Як показують статистичні дані, показники її реалізації тільки за останнє десятиліття збільшилися більш ніж в два рази, причому росли вони інтенсивніше, ніж популярність такої широко розповсюдженої продукції, як вилочні навантажувачі. Обсяги споживання внутрискладского обладнання також щорічно збільшуються, хоча як і раніше залишаються більш ніж в два рази нижче за рівень споживання в таких невеликих країнах, як Данія та Швейцарія, не кажучи вже про лідерів в області автоматизації і механізації складських господарств - Німеччини та Франції.

    Поряд з технічним вдосконаленням, збільшенням ефективності, ергономічності і безпеки, однією з основних тенденцій розвитку внутрискладских навантажувальних пристроїв є їх спеціалізація. Характерною ілюстрацією, яка свідчить про ефективність такого підходу до розробки, може слугувати діяльність шведської фірми Atlet, про яку ми розповідали в одному з минулих номерів нашого журналу. В даний час існує широка гамма найрізноманітніших пристроїв, які використовуються на різних етапах технологічного процесу переміщення та складування вантажів і пристосовані для виконання типових операцій при певному наборі умов (конструкції, висоті і глибині стелажів; величині міжстелажних проходів, інтенсивності робіт тощо. П. ). Одним з найбільш цікавих видів такого обладнання є штабелери з висувною рамою вантажопідйомника (щоглою), або ричтраки.

    Ричтраки - обладнання на вітчизняних складах відносно нове. До цих пір воно є дивовижної «екзотикою», мало знайоме широкому споживачеві і використовується, мабуть, лише на самих «просунутих» складських терміналах. Дійсно, ця техніка недешева і ефективно працює в приміщеннях, що використовують стелажне обладнання висотою більше 6,0 м, що зустрічається у нас поки достатньо рідко. Тим часом у світі ричтраки відомі вже досить давно: першу таку машину більш 40 років тому створив доктор-інженер з Німеччини Фрідріх Юнгхайнріх, засновник знаменитого нині німецького концерну «Jungheinrich AG».

    Ричтрак складно зарахувати до якогось виду або класу складської підйомно-транспортної техніки. В Європі це пристрій зазвичай відносять до «висотним» Штабелер, а от у Японії його вважають скоріше навантажувачем, правда відрізняючи від традиційних моделей, які оснащуються противагою (forklift truck). Характерно, що всі японські виробники підлогового транспорту, в тому числі і випускають виключно навантажувачі з противагою - Toyota (до покупки фірми ВТ), Komatsu, Nissan, Mitsubishi, Shinko, - виготовляють і ричтраки. У всякому разі, цим машинам вдається успішно поєднувати в собі функції як штабелера, так і вилочного «протівовесного» навантажувача. Якщо від першого річтрак взяв невеликі розміри, а значить і здатність працювати у вузьких міжстелажних проходах, то від другого - мобільність, бо'льшую прохідність за рахунок збільшеного діаметру коліс і кліренсу, високі швидкості підйому вантажу (в два рази більше, ніж у штабелера) і руху (на 40% більше, ніж у штабелера).

    Наприклад, якщо для нормальної роботи самого компактного (трьохопорним) навантажувача мінімальна ширина міжстелажних проходу повинна становити не менше 3,3 м, то у ричтрака вона майже така ж, як і у самохідного штабелера, яким управляє стоїть або сидить оператор, - 2,7 м. Стійкість ричтрака досягається не наявністю противаги, як у звичайного навантажувача, а за рахунок двох консолей з колісними опорами, що дозволяє розташувати центр ваги вантажу всередині контуру опорних і приводного коліс.

    Є у цієї машини та інші характерні відмінності, пов'язані з її застосуванням і визначили особливості конструкції. Вона незамінна при обслуговуванні висотних стелажів. Залежно від моделі і типу вантажопідйомної рами річтрак здатний піднімати вантаж на піддонах масою до 2,5 т на максимальну висоту до 5,3 м або вантажі до 800 кг - на 11,5 м; природно, що в першому випадку рама повинна мати підвищену жорсткістю і демпфирующей здатністю до гасіння коливань вантажу на висоті. Необхідно відзначити і ще один важливий момент, який слід враховувати при підборі необхідної моделі: як і будь-яка інша навантажувальна техніка, ричтраки мають свою Вантажовисотні характеристику - діаграму вантажопідйомності. Це означає, що якщо маса вантажу, що піднімається на висоту до 6,0 м, зазвичай відповідає номіналу, то маса вантажу, який річтрак піднімає на максимальну висоту 11,0 м, значно менше і, як правило, не повинна перевищувати 800 кг. Принципово конструкція цієї машини відрізняється від конструкцій близьких їй по застосуванню штабелерів і навантажувачів в основному тим, що річтрак має раму вантажопідйомника, що висувається в горизонтальному напрямку на відстань 600 ... 1100 мм (нижче ми будемо використовувати і термін «штабелер з висувною рамою вантажопідйомника» як синонім ричтрака). Ймовірно, звідси й виникла назва цих пристроїв - річтрак (від англ. Reach truck - букв. «Доставляє» транспортувальник вантажів).

    Таким чином, для установки піддону на стелаж річтрак повинен спочатку підняти піддон з вантажем на необхідний рівень стелажного зберігання, за рахунок переміщення рами вантажопідйомника висунути його в стеллажное простір, а потім проїхати в напрямку стелажа ще 60 см (при поздовжньому розміщенні піддону) або 20 см (при поперечному розміщенні піддона). Моделі деяких компаній крім функції висунення щогли мають телескопічні вила, що дозволяє укладати піддон в спеціальні стелажі на подвійну глибину. Для підйому на висоту 4,5 ... 5,0 м зазвичай використовуються рами вантажопідйомника, що складаються з двох секцій, а для підйому на бо'льшую висоту - трисекційні (триплекс). Як правило, всі ричтраки з трисекційними рамами мають і функцію «вільного підйому» вил. Для полегшення зняття штабеля з вил вантажопідйомник оснащується пристроєм нахилу рами (зазвичай до висоти підйому 6,5 ... 7,0 м) і / або нахилу вил (при висоті підйому більше 7,0 м), а для кращого позиціонування вантажу при його захопленні або укладанні в стелаж - пристроєм (кареткою), що забезпечує бічний зсув вил.

    Рух машини, управління нею та підйом вантажу відбувається за допомогою трьох роздільних двигунів. Ці агрегати, як і в багатьох інших засобах наземного транспорту з електричним приводом, живляться від свинцево-кислотних акумуляторних батарей (найчастіше з напругою 48 В і ємністю 360 ... 700 А · год - залежно від моделі), які треба періодично підзаряджати . Зазвичай при двох-тризмінному графіку роботи потрібно одна або дві додаткові батареї, які заряджаються під час роботи машини. Останні моделі провідних виробників оснащуються асинхронними двигунами змінного струму. У конструкції таких приводів відсутні змінні вугільні щітки, завдяки чому вони не вимагають техобслуговування і виконуються в герметичному корпусі, ідеально захищеному від потрапляння бруду, пилу і вологи. Крім цього асинхронні двигуни мають цілий ряд інших переваг перед використовувалися раніше двигунами постійного струму, забезпечуючи:

    • інтенсивне прискорення при русі з місця;
    • швидкий реверс ходу;
    • плавність руху машини і підйому вантажу;
    • більш тривалий час роботи від однієї зарядки завдяки рекуперації енергії (поверненню в батарею) при гальмуванні машини і опусканні вантажу.

    Функції, які повинен виконувати річтрак в обмеженому просторі, визначили і іншу його особливість: крісло водія тут розташовано не як зазвичай - у напрямку руху, а перпендикулярно йому. Крім класичних моделей з одним керованим (рульовим) колесом, існують і так звані чотирьохходові ричтраки: у них повертаються всі колеса, таким чином, крім руху вперед-назад і повороту вони здатні рухатися вправо-вліво, причому радіус повороту таких машин істотно менше. Окремі виробники випускають і «багатоходові» ричтраки з великою кількістю ступенів свободи (см. Нижче модельні ряди окремих виробників).

    У зв'язку з тим, що ричтраки оперують з вантажами на вельми великій висоті, особливе місце в їх конструкції займають питання безпеки. Кабіна машин оснащується «прозорою» гратчастої захисної дахом, що дає хороший огляд робочої зони на великій висоті і одночасно захищає оператора від можливого падіння штабеля або його частин. Рама вантажопідйомника виконана більш жорсткою, забезпечує хороший огляд зони обробки вантажу. Система управління гідравлікою оснащена спеціальною системою амортизації, яка дозволяє уповільнювати висунення рами вантажопідйомника в крайніх верхньому і нижньому положеннях і більш плавно виконувати команди навіть при недостатньо чітких діях оператора, але при цьому зберігає швидкість підйому та опускання вил, а значить, і продуктивність досить високими. При роботі в умовах знижених температур, наприклад в складах-холодильниках, ричтраки комплектуються заскленими кабінами з обігрівачами.